ریل آسانسور و تجهیزات مربوط به آن

ریل آسانسور و تجهیزات مربوط به آن

آسانسور یک وسیله ارزشمند است که معمولا در ساختمان های بالای سه یا چهار طبقه به کار می رود و برای راحتی و آسایش مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت، آسانسور این راحتی و آسایش را به ساختمان های مسکونی و اداری و تفریحی و. . . می دهد. بسیاری از شرکت های مختلف در سراسر دنیا تولیدات قطعات آسانسور را انجام می دهند که هر کدام کیفیت خاص خودشان را دارند و همچنین شرکت های زیادی در کشور ایران نیز تمام قطعات آسانسور اصفهان را تولید می کنند که از لحاظ قیمت با قیمت های شرکت های خارجی بسیار کمتر است. برای خرید می توانید به شرکت خدمات آسانسور  اصفهان مراجعه کنید. در این مقاله قصد دارم شما را با ریل آسانسور و تجهیزات سازنده آن بیشتر آشنا کنم پس لطفا تا آخر این مقاله با من همراه باشید.

ریل آسانسور به چه معناست؟

ریل آسانسور یکی از مهمترین قطعات آسانسور می باشد که جنس آن از فولاد سخت تولید می شود و به شکل T می باشد. عمر ریل های آسانسور بسیار طولانی است و جزو اولین قطعاتی است که به چاه آسانسور نصب می شود و عمر آنها با عمر ساختمان برابری میکند و همچنین تأثیر بسیاری در کیفیت حرکت آسانسور دارد، بعضی از آسانسور ها دارای کابین هایی با دو درب عمودی هستند در این نوع آسانسور ها ریل ها در گوشه ی چاه نصب میشوند.

ریل آسانسور معمولاً به طول ۵ متر است که البته در طرح هایی خاص طول این ریل ها ممکن است کمتر یا بیشتر باشد. مثلاً در ساختمان های خیلی بلند طول ریل با ساختمان های مسکونی متفاوت می باشد متراژ و نوع ریل ها باید بسته به ظرفیت و سرعت هر آسانسور باشد طول ریل های فولادی باید به گونه‌ای باشد که محل اتصال دو ریل به براکت ها برخورد نکند زیرا براکت ها از قبل نصب شده اند و نمی توان آنها را جابجا کرد.

شرکت های معتبر آسانسوری قبل از شروع نصب ریل ها یک نقشه دقیق طراحی می کنند تا محل هر کدام از قطعه ها مثل ریل ها و براکت ها و فاصله بین آنها و محل پشت بند ریل ها و اتصالات ریل ها را به همدیگر مشخص کنند تا نصاب آسانسور بتواند به بهترین شکل قطعات آسانسور را به هم متصل کند.

زمانی که می‌خواهید حرکت کابین آسانسور نرم و بدون سر و صدا باشد باید ریل ها را در ابتدا شاقول کرده و اندازه ریل ها نسبت به هم را کاملاً دقیق اندازه بگیرید. قبل از اتصال ریل ها به همدیگر باید راس ها را با یک فرچه فلزی تمیز کرده و در صورت لزوم سوهان کاری شود.

ریل های آسانسور گرم و سرد

ریل های آسانسور به دو روش سرد و گرم تولید می شوند انتخاب ریل گرم یا سرد بستگی به بزرگ یا کوچک بودن آسانسور دارد. محصول نهایی که تولید می شود مرتبط با حرارت نیست و پایه ی Tشکل آن ها هر دو به یک شکل ساخته می شوند و هیچ کدام نسبت به یکدیگر برتری ندارند.ابعاد آن ها بر اساس طراحی آسانسور می باشند. ریل آسانسور از فولاد بسیار سخت و مقاوم تشکیل می شود ریل های آسانسور به شکل T می باشند که جنس آن ها باید حتما محکم و مقاوم باشد. برای سازه هایی که ارتفاع بالایی دارند باید از ریل های ماشین کاری شده استفاده کرد زیرا تیغه ریل های کشش سرد خیلی صاف و صیقلی نیستند و در زمان حرکت آسانسور باعث لرزش و تکان هایی در آسانسور می‌شوند.

اجزای تشکیل دهنده ریل های آسانسور

اجزای تشکیل دهنده ریل های آسانسور عبارتند از :

پشت بندها

پشت بند ریل آسانسور یک نوع فلز سخت به شکل مستطیل است که دو سر ریل را به یکدیگر متصل می کند، جنس این فلز حتماً باید بسیار مقاوم و سخت باشد که بتواند در مقابل پیچش مقاومت کند. ابعاد و قطر پشت بند ریل ها بر اساس اندازه ریل ها متفاوت می باشد یعنی سایز پشت بند ها باید با ریل ها یکسان باشد. سرویس کردن آسانسور حتماً باید سر موقع انجام شود همچنین باید به قطعات آسانسور توجه زیادی داشته باشید زیرا در سلامت آسانسور تاثیر بسیاری دارد.

براکت ها

یکی از مهم ترین اجزا ریل آسانسور براکت ریل می باشد اگر این قطعه به درستی نصب شود آسانسور به صورت نرم و صدای کم حرکت می کند . همچنین این قطعه ها در نصب کردن ریل های آسانسور نقش بسیار مهمی دارند همچنین براکت ها را به صورت ناودانی یا نبشی یا ورقه آهنی می سازند. عواملی که میتوانند نوع و اندازه براکت ها را مشخص کنند عبارتند از سرعت حرکت ، نوع اندازه ریل ها و ظرفیت کابین. قطعه براکت هم مانند ریل ها باید بسیار مقاوم و محکم باشند و پس از اینکه آن ها را نصب می کنند محل ریل ها مشخص می شود و براکت ها باید در نقطه درست و دقیق نصب شوند پس محل قرارگیری آن ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. در هنگام نصب این قطعه ها باید خیلی دقیق بود زیرا براکت ها در محل نصب خود ثابت هستند و قابل تنظیم نمی باشند، معمولاً در ریل ها از براکت های نبشی یا ورق فلزی استفاده می شود در انواع آسانسور ها وظیفه براکت ها یکسان می باشد.

لقمه ها

لقمه یک قطعه مهم از اجزای ریل است که کار آن  اتصال قطعه براکت به ریل ها می باشد. این قطعه ها را از فلزاتی که معمولاً از جنس چدن و فولاد است تهیه می کنند و یکی از خرده قطعات آسانسور می باشد که ساختار آن بسیار ساده است و برای محکم و ثابت ماندن ریل آسانسور از آن استفاده می شود و با استفاده از این قطعه ها ریل ها و براکت های آسانسور را به همدیگر متصل می کنند. کیفیت این قطعه باید مرغوب باشد لقمه یا بست آسانسور یک وسیله ای با ظاهر و ساختار بسیار ساده است و قیمت ناچیزی دارد ولی استفاده از آن در ساختار آسانسور بسیار ضروری می باشد که برای محکم و ثابت ماندن ریل از آن استفاده می شود ساختار لقمه مربعی شکل مییباشد که بر خلاف ظاهر آن بسیار ساده و وظیفه مهمی را در ساختار آسانسور بر عهده دارد.

کیفیت و مقاومت بست آسانسور یا همان لقمه باید بسیار بالا باشد زیرا استفاده از آن در ساختار آسانسور بسیار اهمیت دارد.

نتیجه گیری

برای نصب درست ریل های آسانسور باید ابتدا به نصب صحیح براکت و پشت بند ریل توجه داشت ، اگر می خواهید آسانسوری را که نصب می کنید حرکت آن نرم و صدای خیلی کمی داشته باشد باید در نصب ریل دقت بالایی داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *