آسانسور

آسانسور چیست و چه کاربردی دارد

آسانسور چیست و چه کاربردی دارد ؟

مقدمه  

آسانسور چیست و چه کاربردی دارد ؟از پس از انقلاب صنعتی میبینیم که بشر همواره از علم برای پاسخگویی به بسیاری از سوالات خود در دنیای مجهول اطراف استفاده کرده است و همچنین از آن برای راحتی خویش و همچنین سرعت بخشیدن به زندگی خود استفاده میکند. در این میان صنعت آسانسور سازی نقش بسیار زیادی  در امور زندگی انسان ها و کمک به آنها داشته است .برای مثال در حمل بار های سنگین و حمل بار های بیمارستانی و همچنین حمل خود انسان ها نیز در ساختمان های بلند تر از پنج طبقه مخصوصا در اسمان خراش ها و برج ها و حمل مصالح و بسیاری از کار هایی که در صورتی که آسانسور نبود باید انسان رنج و سختی زیادی میکشیده است کاربرد داشته است.

آسانسور چیست ؟

وسیله ای است که میتواند برای بالا بردن بین و سطح توقف و یا بیشتر استفاده شود . این وسیله شامل مواردی است از قبیل یک کابین برای حمل افراد و همچنین قسمتی از آن در داخل ریلهای راهنمای صلب که به صورت عمودی با مورب با زاویه کمتر از درجه ی نسبت به محور قائم نصب شده اند حرکت میکند. شرکت برج بران جوان ارائه دهنده ی پله برقی اصفهان در اصفهان است .

آسانسور

طبقه بندی آسانسور ها بر اساس رانش اون ها :

  1. آسانسور برقی
  2. آسانسور هیدرولیگی
  3. آسانسور پنوماتیکی

نحوه ی انتقال بار آسانسور ها

درواقع نیروی آسانسور ها در بین تیر هایی که در اطراف داکت قرار داده میشوند و شاسی اسانسور هم به این تیر ها متصل میگردد منتقل میگردد اما از لحاظ فنی در اطاقک آسانسور تکیه گاه هایی که در اطراف حفره آسانسور قرار دارند و نیروی وزن اطاقک به این تکیه گاه ها وارد می شود نیروی کلی را تحمل مینمایند آسانسورهای معمولی از چهار عدد نبشی برای دور باکس آسانسور استفاده میشود. این نبشی ها در تراز طبقات سقف مهار میگردند. این شرکت همچنین تولید کننده ی آسانسور صنعتی اصفهان است .

اتصال اسانسور به سازه ها

این سازه تنها از یک طرف به سازه ی اصلی متصل است . برای این که این وسیله طراحی بشود ما یک جدول داریم که میگوید مثلا برای ظرفیت 6 یا 8 نفر از چه چیز هایی نظیر نبشی و ریل راهنمایی و از چه براکتی استفاده باید کرد . در مورد نحوه اتصال : بصورت عمومی در ساختمانهای بتنی با قرار دادن plate تویتیر یا هر جایی که قابلیت اتصال داره بوسیله شاخک هایی نبشی های آسانسور رو به اونها جوش میکنند این را میدانیم که نبشی فقط نقش ریل را دارد و باربر نیست . این وسیله نیازی به مهاربند ندارد . زیرا یک دیافراگم داریم با باری محور که توسط کابل تحمل میشود و به تیر های دور باکس واقع در خرپشته وارد منتقل میشود.

آسانسور

نحوه طراحی آسانسور

طراحی آسانسور در سه مرحله صورت میگیرد

پس از آناليز ترافيك و بررسي محدوديتهاي ابعادي كه بر اساس فرم صفحه بعد اطلاعات اوليه آن از طريق بازديد از محل و يا نقشه هاي ابعادي و مشاوره با كارفرما صورت و امر طراحي آسانسور صورت مي گيرد.

فازاول طراحی :طراحی ابعاد و اندازه ها:

پس از انتخاب آسانسور مناسب از نظر تعداد، سرعت و ظرفيت كه با بررسي محاسبات ترافيكي و محدوديتهاي ابعادي صورت پذيرفت،بر اساس جداول ابعاد و اندازه هاي مطابق مقررات EN81 و توصيه هاي ISO است. سعي مي شود مناسبترين ابعاد و اندازه ها انتخاب گردد.

خروجي هاي فاز اول طراحي عبارتند از:

تعيين ابعاد چاهك (عرض – عمق – ته چاه Pit – اورهد – طول مسير) تعيين ابعاد موتورخانه و محل آن (طول – عرض – ارتفاع – بالا يا پايين)
تعيين ابعاد كابين (يك طرف درب – دو طرف درب)
تعيين نوع دربها و سمت بازشو (چدني – سربي – در ابعاد مختلف)
نوع وزنه تعادل و ابعاد آن (چدني – سربي – در ابعاد مختلف)
موقعيت وزنه تعادل (پشت كابين – بغل كابين)

فاز دوم طراحی : تعیین مشخصات فنی قطعات:

پس از انتخاب ابعاد و اندازه ها، فاز دوم طراحي كه در واقع مشخص نمودن دقيق پارامتر هاي فني قطعات مي باشد شروع مي شود. ابعاد و اندازه هاي طراحي شده براي چاهك، كابين و درب ها پارامتر هاي بسيار مهمي هستند كه در انتخاب مشخصات فني قطعات مؤثر مي باشد. لذا عوامل اصلي مهم، در انتخاب قطعات و مشخصات فني آنها عبارتند از:
عوامل موثر در انتخاب تجهيزات:

– نوع استادارد EN81
-سرعت آسانسور
– ظرفيت آسانسور
– طول مسير حركت (تراول) آسانسور
– ابعاد و اندازه ها (چاهك، موتورخانه، كابين، درب)
– نوع كاربري آسانسور
– محيط كاربري آسانسور
– انتخاب نوع و كيفيت حركت آسانسور

آسانسور

آسانسور چیست و چه کاربردی دارد

فاز سوم طراحی : تهیه ی نقشه های اجرایی جهت عملیات نصب و راه اندازی :

پس از طراحي ابعادي و تعيين مشخصات فني قطعات و تجهيزات، نقشه هاي اجرايي جهت آماده سازي چاه و همچنين نحوه قرارگيري و نصب تجهيزات و نقشه هاي مدار هاي كنترل تهيه مي گردد. در اين مرحله از طراحي پارامتر هاي زير مشخص می شود.
– نحوه اسكلت فلزي و آهن كشی جهت چاهك هاي آجري (محل نصب براكت هاي ريل)
– نحوه پليت گذاري براي چاهک هاي بتنی (محل نصب براكت هاي ريل)
– نحوه قرارگيری تجهيزات آسانسور براي عمليات نصب
– مشخص نمودن محل سوراخهای سكوی موتورخانه
– نحوه بتن ريزی كف چاهک و محل قرار گرفتن بافرها
– نحوه آماده سازي محل هاي نصب درها
– محابه نيرو هاي وارده به سازه اصلي چاه
– مشخص نمودن نقشه اجرايي موتورخانه (قلاب سقف – هواكش موتورخانه و چاهک – درب ورودی – محل تابلوي 3 فاز)

– تهيه نقشه های كنترل فرمان و نحوه سيم كشی چاهک و موتورخانه
– ارائه دستورالعمل هاي كابل كشی و آماده سازی تابلو 3 فاز جهت كارفرما
– انجام بازرسی های  فنی نهايی و تحويل تجهيزات به كارفرما

آسانسور

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *